Benteng keamanan: Makam sufi India berusia berabad-abad menyatukan orang dari semua anutan
Di India, negara paling ramai penduduk dengan kira-kira 1.5 bilion orang, Nizamuddin Dargah bukan sahaja menarik penganut Islam tetapi juga ratusan ribu pelancong setiap tahun kerana seni binanya yang tersendiri.
Nizamuddin Dargah di ibu negara, New Delhi, telah menjadi simbol keharmonian agama selama lapan abad, menjalankan aktiviti jangkauan dan menjadi tarikan utama di bandar itu.
Di dargah itu, keturunan Evliya Nizamuddin menawarkan perbincangan agama dan pendidikan di mana pelajar diasuh dan juga menampilkan persembahan muzik kerohanian setiap hari.
Dargah, yang meminjamkan namanya kepada kejiranan yang didiaminya, termasuk kubur dan kolam yang dibina untuk memerangi kemarau, tempat orang ramai berehat daripada panas.
Warga yang beribadat di dargah khususnya golongan muda mengambil kesempatan untuk menyejukkan badan di kolam ini pada masa lapang.
Sambil mengamati upacara keagamaan di makam, jemaah di masjid dargah turut menyertakan Türkiye dan Presiden Recep Tayyip Erdogan dalam doa mereka.
‘Semua orang, tanpa mengira kekayaan atau status sosial, boleh duduk bersama di sini’
Penjaga tempat suci itu, Ayed Ajmal Nizami, memberitahu Anadolu bahawa mereka mengalu-alukan ribuan orang dari pelbagai negara dan kepercayaan di dargah setiap hari.
Dia menambah, “Tidak kira kekayaan atau latar belakang, orang dari semua pandangan boleh duduk bersama di sini. Ia adalah tempat yang aman untuk semua orang.”
Nizami, menekankan kasih sayang yang mendalam masyarakat Dargah untuk Türkiye, berkata, “Semasa pembinaan Kereta Api Hejaz oleh Sultan Abdulhamid II, penduduk di sini dengan murah hati menghantar emas mereka sebagai hadiah. Kami terus menyokong saudara dan saudari Turki kami, sentiasa mengalu-alukan mereka di sini dalam masa senang dan susah. Selain itu, kami amat menghormati Presiden Recep Tayyip Erdogan dan menantikan lawatannya; kami akan berbesar hati untuk menjadi tuan rumah kepadanya.”
‘Kami masih berdoa untuk saudara-saudara Turki kami’
Nizami menyerlahkan hubungan Türkiye-India yang kukuh dan berkata, “Kami berdoa untuk saudara dan saudari Turki kami. Dalam pilihan raya Turki baru-baru ini, umat Islam di sini mendoakan kepimpinan Recep Tayyip Erdogan. Beliau dilihat sebagai pemimpin yang kuat dan berpendidikan, contoh teladan untuk generasi masa depan. Advokasinya terhadap isu-isu seperti Rohingya dan Palestin telah menyebabkan dia mendapat kasih sayang yang mendalam di sini, dan kami berdoa untuk dia dan Türkiye.”
Nizami berkata dia belajar bahasa Turki dalam masa 2 tahun untuk berkomunikasi dengan lebih baik dengan tetamu Turki.
Menyebut dasar pintu terbuka Nizamuddin Dargah untuk semua agama, beliau menekankan reputasinya sebagai “doa yang dimakbulkan.”
Dia juga menyebut bahawa dia berdoa untuk Presiden Erdogan, keluarganya, dan rakyat Turki, mendoakan mereka kekuatan, kesihatan, dan perlindungan daripada malapetaka dan persengketaan. — ANADOLU (18 Sept 2023)
Hazrat Nizamuddin Dargah ialah dargah (makam) ahli sufi Khwaja Nizamuddin Auliya (1238–1325 CE).
Terletak di kawasan Nizamuddin Barat di Delhi, dargah dikunjungi oleh ribuan jemaah setiap minggu.
Kawasan ini juga terkenal dengan sesi muzik kebaktian malam qawwali.
Makam Amir Khusrau, murid Nizamuddin, dan Jehan Ara Begum, anak perempuan Shah Jahan, terletak di pintu masuk kompleks itu.
Ziauddin Barani dan Muhammad Shah turut dikebumikan di sini. Secara keseluruhan, kompleks dargah mempunyai lebih daripada 70 kubur.
Kompleks ini telah diubah suai dan dipulihkan oleh Aga Khan Trust for Culture sekitar tahun 2010.
Dargah
Makam Nizamuddin mempunyai kubah putih. Struktur utama dibina oleh Muhammad bin Tughluq pada tahun 1325, selepas kematian Nizamuddin. Firuz Shah Tughlaq kemudiannya membaiki struktur dan menggantung empat cawan emas dari ceruk kubah. Nawab Khurshid Jah dari Keluarga Paigah yang legenda Hyderabad menghadiahkan langkan marmar yang mengelilingi kubur. Kubah sekarang dibina oleh Faridun Khan pada tahun 1562.
Struktur ini mengalami banyak penambahan selama bertahun-tahun. Kubah itu berdiameter kira-kira enam meter.
Dargah dikelilingi oleh teres marmar dan ditutup dengan jalis yang rumit (dinding trellis).
Kompleks dargah juga mempunyai wazookhana (tempat wuduk).
Masjid Jamat Khana
Di sebelah dargah ialah Masjid Jamat Khana. Masjid ini dibina daripada batu pasir merah dan mempunyai tiga teluk.
Dinding batunya diukir dengan inskripsi teks daripada al-Quran.
Masjid ini mempunyai gerbang yang telah dihiasi dengan tunas teratai, di samping fasad kubahnya mempunyai medallion hiasan.
Struktur ini dibina semasa pemerintahan Alauddin Khalji oleh anaknya Khizr Khan.
Disiapkan antara 1312 dan 1313, Khizr bertanggungjawab ke atas kubah dan dewan pusat, dan merupakan pengikut Nizamuddin.
Sekitar tahun 1325, apabila Muhammad bin Tughlaq mengambil alih pemerintahan, beliau membina dua dewan bersebelahan, yang setiap satunya mempunyai dua kubah.
Dewan selatan, chhoti masjid (masjid kecil) adalah terhad kepada wanita dan mempunyai pintu kayu.
Kubah besar masjid itu menampilkan mangkuk emas yang tergantung dari tengah.
Baoli
Di pintu masuk belakang kompleks terdapat sebuah baoli (stepwell), yang ditugaskan oleh Nizamuddin sendiri dan siap pada tahun 1321.
Ia berdekatan dengan sungai Yamuna dan sentiasa dipenuhi.
Orang ramai percaya bahawa airnya mempunyai kuasa ajaib dan mandi di dalamnya.
Menurut legenda, Ghiyasuddin Tughlaq telah menugaskan Kubu Tughlaqabad pada masa yang sama baoli sedang dibina.
Kerana dia melarang semua pekerja bekerja di baoli, mereka akan mengerjakannya pada waktu malam.
Setelah mengetahui perkara ini, bekalan minyak telah dihadkan. Tukang batu kemudian menyalakan pelita mereka dengan air baoli, selepas diberkati.
Lokasi
Kejiranan sekitar dargah, Nizamuddin Basti, dinamakan sempena nama ahli sufi itu. Kawasan itu pada mulanya merupakan tapak penempatan Ghiyaspur, tempat tinggal Nizamuddin, dan kemudiannya dinamakan sempena namanya.
Populasi Basti terutamanya bertambah selepas pelarian menetap di sini semasa Partition of India.
Sebelum itu, kawasan itu hanya diduduki oleh pirzade iaitu keturunan langsung Nizamuddin.
Kawasan Basti mempunyai pondok-pondok kecil, kedai makan kecil dan kedai-kedai yang menjual unsur-unsur yang berkaitan dengan budaya Islam, seperti buku agama, kurta, kopiah dan attar (pewangi). Ia juga mempunyai kedai daging.
Kawasan ini dibahagikan kepada dua bahagian di sepanjang Jalan Mathura: Nizamuddin Barat di mana terletaknya kompleks Dargah dan pasar yang meriah didominasi oleh peniaga Muslim, dan Nizamuddin Timur, di mana terletaknya Stesen Kereta Api Nizamuddin.
Kawasan ini telah menjadi hab untuk aktiviti kebudayaan di Delhi sejak abad ke-13, yang membawa kepada banyak membina bangunan penting berdekatan dengan kawasan itu. Ini termasuk Humayun’s Tomb dan Sunder Nursery, sebuah taman warisan abad ke-16. Makam Mirza Ghalib dan Abdul Rahim Khan-I-Khana juga terletak di kawasan ini kerana kepentingan budayanya.
Monumen penting lain di kawasan warisan Nizamuddin termasuk Barakhamba dan Lal Mahal.
Kompleks dargah serta-merta dikelilingi oleh Sabz Burj di persimpangan Jalan Lodhi dan Jalan Mathura, Urs Mahal (pentas untuk qawwalis) dan Chausath Khamba.
Budaya
Kawasan itu disebut sebagai “pusat saraf budaya sufi di India”.
Pada hari ke-17 dan ke-18 dalam bulan Islam Rabi’ al-awwal, ribuan orang berkumpul untuk meraikan ulang tahun kelahiran dan urs (ulang tahun kematian) ahli sufi itu.
Selain itu, beribu-ribu juga melawat sempena ulang tahun kelahiran dan kematian Amir Khusrau, anak murid Nizamuddin.
Beratus-ratus orang mengunjungi Dargah setiap hari sepanjang tahun untuk berdoa dan memberi penghormatan.
Dargah mempunyai tradisi qawwali, terutamanya pada setiap malam Khamis yang menarik kira-kira 1,500 pengunjung.
Qawwali biasa berlaku setiap petang selepas solat Maghrib.
Dargah mempunyai beberapa qawwal darbari antara generasi.
Wanita secara tradisinya tidak dibenarkan masuk ke dalam tempat suci dargah.
Selain itu, dargah menganjurkan langar harian.
Solat petang di mana lampu dinyalakan, dipanggil Dua-e-Roshni, adalah upacara penting.
Jemaah berkumpul mengelilingi khadim, penjaga, yang mendoakan agar hajat semua yang berkumpul dimakbulkan.
Kematian disambut dalam kebanyakan tarekat sufi. Sebagai sebahagian daripada urs, kompleks dargah dan makam diterangi dalam tradisi charaghan.
Berjuta-juta orang dari pelbagai agama datang dari seluruh dunia dan membacakan ayat-ayat dalam tradisi fateha.
Pinggan kelopak mawar dan gula-gula ditawarkan kepada kubur dan chaddar wangi (helaian) disarungkan padanya. Orang-orang mengikat benang berwarna-warni pada jaalis dan membuat nazar (mannat) kepada orang-orang kudus. Setiap benang melambangkan keinginan.
Perayaan Basant Panchami juga disambut di dargah. Menurut legenda, Nizamuddin sangat menyayangi anak saudaranya, Khwaja Taqiuddin Nuh, yang meninggal dunia akibat sakit. Nizamuddin bersedih dengannya untuk masa yang lama. Khusrau, muridnya, ingin melihatnya tersenyum dan berpakaian kuning dan mula meraikan permulaan Basant, selepas melihat beberapa wanita melakukan perkara yang sama. Ini menyebabkan Auliya tersenyum, peristiwa yang diperingati sehingga hari ini.
Budaya popular
“Arziyan”, seorang qawwali dalam filem Delhi 6 2009 yang digubah oleh A. R. Rahman didedikasikan untuk Nizamuddin Auliya. “Kun Faya Kun”, sebuah lagu dalam filem Rockstar 2011 dan sekali lagi digubah oleh Rahman, turut dirakam di dargah, menampilkan Ranbir Kapoor dan Nizami Bandhu, qawwal tradisional dargah.
Dargah juga telah dipaparkan dalam filem seperti Bajrangi Bhaijaan yang menampilkan Salman Khan dan Kareena Kapoor, dan dalam “Aawan Akhiyan Jawan Akhiyan” sebuah qawwali dalam filem Ahista Ahista 2006 yang menampilkan Soha Ali Khan dan Abhay Deol.
Pengurusan
Dargah adalah harta milik Lembaga Wakaf Delhi. Penawaran dikumpulkan di bawah sistem baridari melalui pirzadas, yang merupakan penjaga tempat suci Sufi. Ini biasanya terdiri daripada keturunan mereka yang dikebumikan di dargah. Jawatankuasa, Anjuman Peerzadan Nizamiyan Khusravi, menjaga dargah. — Wikipedia