Israel ikrar ‘hapus’ pemimpin baharu Hamas ketika perang masuk bulan ke-11

Yahya Sinwar, ketua Hamas di Gaza, memberi salam kepada penyokongnya semasa pertemuan dengan pemimpin puak Palestin di pejabatnya di Gaza City, pada 13 April 2022. (AP)

JERUSALEM — Israel berikrar untuk “menghapuskan” ketua Hamas baharu Yahya Sinwar, yang didakwa menjadi dalang serangan 7 Oktober, yang pelantikannya menyemarakkan lagi ketegangan serantau ketika perang Gaza memasuki bulan ke-11 pada Rabu.

Penamaan Sinwar untuk mengetuai kumpulan militan Palestin dibuat ketika Israel bersiap sedia untuk tindakan balas Iran yang berpotensi atas pembunuhan pendahulunya Ismael Haniyeh minggu lalu di Tehran.

Bercakap di pangkalan tentera pada Rabu, Perdana Menteri Benjamin Netanyahu berkata Israel “bertekad” untuk mempertahankan diri.

“Kami bersedia dari segi pertahanan dan serangan,” katanya kepada rekrut baharu.

Menteri Luar Israel, Israel Katz berkata lewat Selasa bahawa kenaikan pangkat Sinwar adalah “satu lagi sebab yang kukuh untuk menghapuskannya dengan pantas dan menghapuskan organisasi keji ini dari muka bumi.”

Sinwar – pemimpin Hamas di Gaza sejak 2017 – tidak kelihatan sejak serangan 7 Oktober, yang merupakan yang paling maut dalam sejarah Israel.

Seorang pegawai kanan Hamas memberitahu AFP bahawa pemilihan Sinwar menghantar mesej bahawa organisasi itu “meneruskan laluan penentangannya.”

Sekutu Hamas, Lubnan Hizbullah mengucapkan tahniah kepada Sinwar dan berkata pelantikan itu mengesahkan “musuh… telah gagal mencapai objektifnya” dengan membunuh pemimpin dan pegawai Hamas.

Penganalisis percaya Sinwar lebih enggan bersetuju dengan gencatan senjata Gaza dan lebih dekat dengan Tehran berbanding Haniyeh, yang tinggal di Qatar.

“Sekiranya perjanjian gencatan senjata kelihatan tidak mungkin selepas kematian Haniyeh, ia lebih kecil kemungkinannya di bawah Sinwar,” menurut Rita Katz, pengarah eksekutif Kumpulan Perisikan SITE.

“Kumpulan itu hanya akan bersandar lebih jauh kepada strategi militan garis kerasnya sejak beberapa tahun kebelakangan ini,” tambahnya.

Setiausaha Negara AS Antony Blinken memberitahu pemberita bahawa terpulang kepada Sinwar untuk membantu mencapai gencatan senjata, dengan mengatakan dia “telah dan kekal sebagai penentu utama.”

Orang awam di Israel dan Gaza memenuhi pelantikan Sinwar dengan rasa tidak senang.

Mohammad Al-Sharif, warga Gaza yang terlantar, memberitahu AFP: “Dia seorang pejuang. Bagaimanakah rundingan akan berlaku?

Di Tel Aviv, pengurus syarikat logistik Hanan, yang tidak mahu memberikan nama keduanya, berkata pelantikan Sinwar bermakna Hamas “tidak sepatutnya mencari seseorang yang kurang militan, seseorang yang mempunyai pendekatan yang kurang membunuh.”

Hizbullah yang disokong Iran juga telah berjanji untuk membalas dendam kematian Haniyeh dan komander tenteranya sendiri Fuad Shukr dalam serangan Israel di Beirut beberapa jam sebelum itu.

Dalam ucapan di televisyen untuk menandakan seminggu sejak kematian Shukr, pemimpin Hizbullah Hassan Nasrallah berkata pada Selasa kumpulannya akan bertindak balas “sendirian atau dalam konteks tindak balas bersatu daripada semua paksi” kumpulan yang disokong Iran di rantau itu.

Amerika Syarikat, yang telah menghantar kapal perang dan jet tambahan ke rantau itu, menggesa kedua-dua Iran dan Israel untuk mengelakkan peningkatan.

Presiden Joe Biden telah mengadakan panggilan dengan Raja Jordan Abdullah II, emir Qatar, Sheikh Tamim bin Hamad Al Thani, dan Presiden Mesir Abdel Fattah El-Sisi pada Selasa.

“Tiada siapa yang harus meningkatkan konflik ini. Kami telah terlibat dalam diplomasi yang sengit dengan sekutu dan rakan kongsi, menyampaikan mesej itu terus kepada Iran. Kami menyampaikan mesej itu terus kepada Israel,” kata Blinken kepada pemberita.

Presiden Iran Masoud Pezeshkian memberitahu rakan sejawatannya dari Perancis Emmanuel Macron dalam panggilan telefon bahawa Barat “harus segera berhenti menjual senjata dan menyokong” Israel jika ia mahu menghalang perang, kata pejabatnya.

Pertubuhan Kerjasama Islam yang berpangkalan di Jeddah bertemu pada Rabu untuk membincangkan situasi di Timur Tengah.

Menteri Luar Gambia Mamadou Tangara, yang negaranya kini mempengerusikan blok itu, berkata pembunuhan Haniyeh yang “keji” berisiko “mengakibatkan konflik yang lebih luas yang boleh melibatkan seluruh wilayah.”

Israel tidak mengulas mengenai pembunuhan Haniyeh tetapi mengesahkan ia telah melakukan serangan ke atas Shukr.

Ia menganggap komander Hizbullah bertanggungjawab atas serangan roket di Dataran Tinggi Golan yang diilhakkan Israel yang membunuh 12 kanak-kanak.

Hizbullah telah berbalas tembak hampir setiap hari merentasi sempadan dengan tentera Israel sepanjang perang Gaza.

Kumpulan itu berkata pada Selasa bahawa enam pejuangnya terbunuh dalam serangan Israel di selatan Lubnan dan bahawa ia telah melancarkan “berpuluh-puluh roket Katyusha” di pangkalan tentera di Bukit Golan sebagai tindakan balas.

Banyak syarikat penerbangan telah menggantung penerbangan ke Lubnan atau mengehadkannya kepada waktu siang.

Perang Israel-Hamas di Semenanjung Gaza, yang dicetuskan oleh serangan kumpulan Palestin yang tidak pernah berlaku sebelum ini pada 7 Oktober ke atas Israel, telah menarik militan yang disokong Iran di Syria, Lubnan, Iraq dan Yaman.

Serangan Hamas mengakibatkan kematian 1,198 orang, kebanyakannya orang awam, menurut pengiraan AFP berdasarkan angka rasmi Israel.

Militan Palestin merampas 251 tebusan, 111 daripadanya masih ditahan di Gaza, termasuk 39 yang dikatakan tentera Israel telah mati.

Kempen tentera balas Israel di Gaza telah membunuh sekurang-kurangnya 39,677 orang, menurut kementerian kesihatan wilayah kendalian Hamas, yang tidak memberikan butiran (yang membezakan) kematian orang awam dan militan.

Jumlah itu termasuk dua dozen kematian dalam tempoh 24 jam lalu, menurut angka kementerian.

Israel berkata bahawa tentera udaranya telah “menyerang berpuluh-puluh sasaran pengganas di seluruh Semenanjung Gaza” sepanjang hari lalu.

AN – AFP