AS cakap tak serupa bikin

Penunjuk perasaan memegang bendera dan senjata di sebelah imej Almarhum pemimpin Hamas Ismail Haniyeh, semasa protes untuk mengutuk pembunuhannya di Iran, di Sidon, Lubnan, 31 Julai 2024. REUTERS/Alkis Konstantinidis/Foto Fail

AS berbunyi semula selepas Ismail Haniyeh dibunuh di Iran – konon mahu membendung peningkatan krisis di Timur Tengah atau lebih tepatnya antara zionis Israel dengan musuh Islamnya.

Jika betul AS mahu mengelakkan peningkatan krisis, kenapa tidak menghukum pembunuh Ismail Haniyeh, kenapa tidak mengheret pihak bertanggungjawab itu ke muka pengadilan dan kenapa melihat saja aksi liar ‘pengganas’ Israel menceroboh Lubnan, Syria dan yang terang lagi nyata, terus merosak binasa Gaza? Kenapa?

Mengapa bersikap berat sebelah – mata pemimpin AS dan rangkaiannya seolah-olah seperti menonton filem perang Hollywood. Mereka lihat saja paparan kemusnahan rakyat Palestin, dengar saja tangisan kanak-kanak Palestin, tetapi tiada tindakan berkesan untuk menghentikannya — adakah otak pemimpin AS dan sekutunya sudah tidak dapat berfungsi dengan sempurna, sudah dibius, atau kerana impak vaksin covid?

Anda, AS mahupun sekutu Barat lain untuk menyokong sesiapa termasuk Israel, itu adalah hak anda…tiada siapa pertikai dan tiada siapa cemburu, tetapi jika sampai membunuh orang tidak berdosa, menembak dalam diam ketika orang sedang tidur, menjadi tetamu kenamaan kerajaan, seperti Haniyeh tetamu kepada Iran, adalah suatu tindakan keterlaluan, yang perlu dibenci, dicerca dan dihukum. Mengapa tidak?

Israel sebuah negara kecil, berbanding negara Arab sekelilingnya, tetapi dia mengambil langkah berani kerana ada negara besar di belakangnya.

Eh…seperti seorang budak bersikap berani membuat khianat kepada yang lain, kerana ada kawannya yang berbadan lebih besar, kelihatan lebih sasa dan ada senjata pula. Kawan itu dilayan seperti ‘abang besar’.

Dalam suatu tempoh singkat, mungkinlah budak itu tiada siapa berani sentuh, sebab adanya ‘abang’ di belakang. Tetapi apakah terdapat jaminan abang besarnya dapat melindunginya untuk suatu tempoh yang lama.

Kawan…batu, ya batu…”dihentam” titisan air sedikit demi sedikit tetap meninggalkan kesan…berlekuk juga, kan. Dan lekukan itu membentuk coraknya dan ada gunanya.

Begitu juga pasir…di gurun…ditiup angin boleh terbang, kan…maka, kita boleh panggilnya “pasir terbang” dan dengan tiupan angin itulah merubah coraknya, sehingga kita pandang gurun pasir yang luas terbentang itu cantik rupanya.

Jadi, Israel hanya menunggu masa sahaja untuk datangnya period perubahan..agar geopolitik Timur Tengah kembali tenang, hidup aman dan damai. Abang adiklah sangat.

Hidup, hidup
Hidup Palestin!