Antara cakap dan hentam

Serangan udara Israel di Hodeidah, Yaman, 20 Julai 2024. Pusat Media Houthi/Edaran melalui REUTERS

Kan, seperti dijangka, Israel hanya berani menyerang puak minoriti, puak yang dirasakan lemah, seperti Houthi.

Tak hairanlah apabila media melaporkan kawasan minyak Houthi diserang pesawat perang dari Israel. Mana lagi mereka mahu serang, jika tidak di titik tumpuan seperti itu…takkan mereka mahu bom padang pasir!

Bertuah, Israel berada di tengah-tengah puak Arab yang lemah, yang hanya pandai bercakap…dari mula sampailah kini…bercakap saja…tak habis-habis.

Barangkali Israel jadi berani, ceroboh sana-sini, masuk merata-rata ceruk, sebab puak Arab masa kini asyik cakap saja. Kan!

Hanya Houthi yang berani…tapi berani dengan senjata tidak semoden pihak Israel…sekali dihentam, berhari-hari terbakar. Cerita lanjut, bacalah laporan media.

Bangunlah bangsa Arab. Orang Palestin juga adalah orang Arab. Mereka cakap Arab lebih baku daripada puak lain. Hari demi hari semakin bertambah korban dalam kalangan rakyat Palestin. Adakah memadai dengan menghantar bekalan makanan?

Jika masih gagal menghentikan krisis di Gaza atau Palestin, ia jelas menunjukkan anda semua masih gagal. Justeru, usah berbangga dengan pemodenan, teknologi dan kepandaian — tanda aras boleh dilihat pada isu tersebut.